Kelemahan Diri Punca Kegagalan

APAKAH KELEMAHAN-KELEMAHAN DIRI KITA?

1- Malas
Sifat pemalas sebenarnya berawal dari didikan kita sewaktu masih kecil, kadangkala apabila Ibu Bapa kita menyuruh membuat sesuatu, kita sekuat tenaga mencari alasan untuk tidak membuatnya.

Apabila alasan kita tidak berjaya, kita mula memberontak, misalnya bila kita disuruh makan, kita pura-pura muntah dan lain-lain lagi.
Apapun tindakan kita,hukuman dari Ayah Ibu kita akan menyusul. Lama kelamaan kita sudah tidak berdaya lagi untuk memberontak dan mengambil sikap “tidak peduli”

Sikap inilah menjadi puncak dari sikap pemalas. Apabila kita dewasa, sifat pemalas ini masih berada didalam diri kita, yang disebabkan oleh diri kita sendiri.

Puncanya sifat ini bermula dari masa anak-anak lagi, adalah sesuatu yang menyedihkan jika kita menyimpan dendam dari kecil tanpa mengetahui apa akibat yang kita peroleh setelah kita dewasa.
Perasaan dendam ini dapat kita hilangkan apabila kita mengambil tindakan mengubah sikap penuh tanggungjawab diatas apa saja yang kita lakukan.

Sentiasa ingat bahwa:-
“ SAYA TIDAK AKAN MENYALAHKAN SIAPA SAJA SEBAB SAYA SEORANG YANG MEMPUNYAI PRINSIP DAN AKAN MENANGGUNG APA SAJA RESIKO YANG AKAN DIHADAPI".


2-MENCARI ALASAN
Sifat inilah yang merupakan sifat yang paling berbahaya kepada setiap manusia.
Ini membuat kita hanya mencari alasan untuk segala masalah, perbuatan atau tingkah laku dengan menyalahkan orang lain.

3-RENDAH DIRI
Sebagian besar manusia memiliki sifat rendah diri dan ini hanya merupakan penghalang untuk perkembangan diri individu tersebut.

Tidak mudah untuk mengatasi masalah ini tetapi cara untuk mengatasinya mudah sekali. Ini merupakan proses apa yang dikatakan sebagai yang mana kita menghadirkan Fikiran kita dengan kata-kata berbentuk positif sebagai daya inspirasi kepada diri kita.

Tidak mudah untuk mengatasi masalah ini tetapi cara untuk mengatasinya mudah sekali.
Ini merupakan proses apa yang dikatakan sebagai “Self-Suggestion” yang mana kita menghadirkan Fikiran kita dengan kata-kata berbentuk positif sebagai daya inspirasi kepada
diri kita.

4- KURANG DISPLIN
Bagi untuk orang yang kurang berdisiplin, walaupun dia diberi “SEGUNUNG EMAS” Sekalipun ia dijadikan padang pasir dalam sekelip mata. Orang-orang yang seperti ini diberi gelar sebagai yang tamak dan orang-orang tamak akan melakukan kerja yang tidak bersistem dan menghabiskan wang dengan cara yang tidak bermanfaat.

5-BERTANGGUH
Sifat ini merupakan pencuri masa berharga kita. Sifat suka mengulur-ulur atau bertangguh-tanguhkan kerja dan melakukan apa saja yang tidak mempunyai panduan.

Seorang yang profesional adalah, mereka yang mempunyai Perancangan dan Tujuan. Apabila anda meneliti bentuk dari tugas kerja yang akan dilaksanakan, anda akan dapati semua tersusun rapi dengan Jangka masa pendek, pertengahan dan Jangka masa panjang.

6-TAKUT
Ada 4 Ketakutan
  • 1~Takut penolakan
  • 2~Takut sesuatu yang tak pasti
  • 3~Takut gagal
  • 4~Takut kepada komitment
Menghalang kita dari menerima cabaran. Orang-orang diperingkat pertengahan akan tetap berada diperingkat pertengahan dalam kehidupan mereka sebab mereka takut pada kegagalan.

Mereka ini kurang “Semangat Berjuang” dan cepat menyerah kalah.

Perasaan takut juga mungkin disebabkan oleh takut pada jaminan hidup, umpamanya hidup tidak stabil atau mungkin juga perasaan takut disebabkan individu tersebut tidak berani terhadap kesusahan.

Mereka yang mempunyai perasaan takut ini tidak tahu bahwa orang yang berjaya bukannya tidak melakukan apa-apa malah orang-orang yang berjaya inilah yang senantiasa melakukan kerja-kerja yang mempunyai faedah sehingga mereka mencapai kejayaan.

Misalnya, yang paling mengkagumkan ialah Thomas A. Edison
yang telah berjaya menciptakan filemen lampu setelah 10.000 kali mencuba.
Bolehkah anda seperti dia ???????????



BAGAIMANA MELAWAN KELEMAHAN-KELEMAHAN YANG BIASA DARI DIRI KITA ?
  • MALAS kepada RAJIN
  • MENCARI ALASAN kepada JANGAN BUAT ALASAN
  • RENDAH DIRI kepada BUKTI KEMAMPUAN
  • KURANG DISPLIN kepada BERDISPLIN
  • BERTANGGUH kepada TERUS LAKUKAN/BERTINDAK
  • TAKUT kepada BERANI
Ringkasan
Selagi kita dikatakan manusia, selagi itu kita dikelilingi dengan kelemahan.

Kelemahan-kelemahan inilah yang akan dilihat sejauh mana kemampuan serta keupayaan diri kita sendiri.